מידע מקצועי

5 טיפים חשובים ליישום טרם פיתוח אסטרטגיה עסקית

עסק חדש או עסק ותיק, כולנו זקוקים לעיתים לחישוב מסלול מחדש, לגיבוש אסטרטגיה עסקית או רענונה. הטעות הגדולה ביותר שעלול לעשות מנהל עסק היא להתנהל ללא אסטרטגיה כזו, פשוט לצוף מיום ליום, מחודש לחודש, ללא יעדים, ללא תכנון מקדים, ללא קווים מנחים. לעיתים, הסיבה לאי קיום אסטרטגיה כזו, היא הנחת המוצא שאם זה עבד עד היום “ככה”, זה יכול להמשיך לעבוד בהצלחה גם הלאה, בהמשך הדרך. לפעמים, הסיבות הן אחרות והרבה פחות אידיאולוגיות ומהותיות ויכולות להיות חוסר זמן פנוי או חוסר רצון להתעסק בכך. סיבה זו או אחרת, הנקודה היא שאין לכם כרגע אסטרטגיה עסקית תקפה והעסק שלכם עכשיו שט כמו קליפת אגוז במי הנהר הסוערים…

אבל, בטרם תיבהלו ותרוצו לעסוק בגיבוש (או ברענון) האסטרטגיה העסקית שלכם, הנה מספר טיפים וקווים מנחים שיסייעו לכם בהכנה שלפני כן:

כל עסק זקוק לאסטרטגיה עסקית, בלא קשר לגודלו – נתצו את המחסום המחשבתי

טעות רווחת בקרב בעלי העסקים היא החשיבה כי במידה ואתם מנהלים עסק של אדם אחד ועובדים מהבית, אינכם זקוקים לאסטרטגיה עסקית. נהפוך הוא! דווקא עסקים קטנים זקוקים לאסטרטגיה עסקית יותר מעסקים בינוניים או גדולים. בעיקר מאחר ולעסק גדול יש את הפריווילגיה לספוג נזקים במקרה של טעות מבלי לקרוס ובעסק גדול יש מספר זוגות עיניים נוספות שמשגיחות ומזהירות מטעויות – שני אלמנטים אשר חסרים בעסק קטן.

בחרו באיזה אוקיינוס אתם רוצים לשחות – בכחול או באדום

מכירים את המשפט “עדיף להיות ראש לשועלים מאשר זנב לאריות”? ואולי תעדיפו בכלל להיות בעל חיים אחר? על פי אסטרטגיית אוקיינוס כחול, הכרת השוק בו אתם פועלים תחייב אתכם להחליט האם אתם מתכוונים לטבול את רגליכם (ועסקיכם) באוקיינוס האדום (בו הכל ידוע מראש: המתחרים, רמות הביקוש, הגבולות וחוקי התחרות) או באוקיינוס הכחול (בו אתם אלה שקובעים את המחירים, ההיצע והכללים, מאחר ואתם הראשונים לטבול בו). לכל אחת מהבחירות יתרונות וחסרונות משלה.

מצאו את היתרון היחסי שלכם

רובנו, כנראה, לא נמציא את הגלגל, אלא נבחר להיכנס לתחום, שגם אם עדיין איננו עמוס לעייפה, עדיין נצטרך להפגין יתרון כלשהו על המתחרים על אותו פלח השוק. ככל שתקדימו לאתר ולהדגיש את היתרון היחסי שלכם ולשלבו בהמשך בתוכנית האסטרטגית שלכם, כך האפקט שלו יהיה גדול יותר.

גבשו את ה”חזון”, המטרות והיעדים שלכם

כן, “חזון” זו מילה גדולה ומרתיעה למדי, במיוחד כאשר מדובר בעסקים קטנים. חישבו היכן תרצו להיות בעוד שנה, מה תרצו להשיג, מה אתם מוכנים לעשות לשם כך. תגלו, שכאשר אתם מתנסחים במילים שלכם, כל עניין ה”חזון” הגדול והמפחיד הופך להיות סוג של “אני מאמין” שקל לכם לעמוד מאחוריו.

פרקו את המכשולים \ האתגרים לגורמים

לעיתים, כאשר אנחנו עומדים מול משימה גדולה (למשל, גיבוש אסטרטגיה עסקית J), עצם גודלה עלול להוות מכשלה פסיכולוגית עבורנו. פרקו כל משימה כזו לרכיבים קטנים יותר, אותם יקל עליכם לבצע ללא השקעת מאמץ מיוחד. בדרך זו תוכלו לבצע אותה בשלמותה, לבסוף, מבלי להתמודד עם המעצור הנפשי.

זהו, עכשיו אתם מוכנים לגיבוש האסטרטגיה העסקית שלכם. J

שתף תוכן:
  • googleplus
  • linkedin
  • rss
  • mail