מידע מקצועי

במה חשוב להתמקד כאשר בונים תוכנית עסקית

יושבים סביב שולחן לכתוב תוכנית עסקית
תוכנית עסקית היא המרכיב החשוב, אולי החשוב ביותר, בתהליך היוזמה העסקית כולה. בניית תוכנית עסקית אינה המטרה, אלא האמצעי לתכנון אסטרטגי שבאמצעותו יושגו המטרות העסקיות שלכם. אז איך בונים את התוכנית הזו ובמה חשוב להתמקד?

מה זו תוכנית עסקית?

מדובר על מסמך ניהולי ובו פירוט הכולל ניתוח עסקי- כלכלי של העסק. מסמך זה הוא מפת דרכים של העסק ובאמצעותו מתקבלות החלטות ודרכי פעולה של יזמים ומנהלים. הממסך משמש גם כתוכנית עבודה, והפעולות העסקיות נעשות בתיאום עם התחזיות שמוצגות במסמך. תוכנית עסקית היא כה חשובה עד כי בעלי עסקים וחברות רבים מכנים את התוכנית “התנ”ך של החברה”. תוכנית עסקית תפרט את יעדי החברה, תתווה את הדרך להשגת העדים הללו, כל זאת תוך כדי ניתוח המוצר, השוק, הלקוחות, המתחרים ויכולות העסק עצמו. הכנה של תוכנית עסקית היא חשובה לאין ערוך מאחר והיא מאפשרת העלאת רעיונות, סינון שלהם, בדיקה של התכנות עסקית ראשונית והקמת המיזם. היא משמשת יזמים בתחילת דרכם טרם הקמת העסק ויכולה גם להיכתב עבור עסק קיים, כחלק מתהליך של ייעוץ עסקי.
 
תוכנית עסקית אינה מטרה. זהו אמצעי לתכנון אסטרטגי של המיזם או החברה, שבאמצעותו ניתן להציג או להמחיש, לנתח ולתכנן את כל המהלכים האסטרטגיים העסקיים. באמצעות תוכנית עסקית ניתן להבין באופן מוחשי נושאים שהינם מהותיים לפיתוח העסקי. כמו כן היא מתעדכנת באופן שוטף, בהתאם לתנודות במשק ושינויים נוספים.
 

לפני הכתיבה

תוכנית עסקית טובה ומקיפה היא תוכנית הכוללת בתוכה הדגשים מהעולם הכלכלי, פיתוח המוצר, מצב המשק, המקומי והגלובלי וכדומה. חשוב לזכור כי תוכנית עסקית מוצגת גם בפני משקיעים ושותפים פוטנציאליים ועליה להכיל את כל הנתונים הרלוונטיים שישכנעו אותם לרצות להשקיע את כספם וזמנם במיזם שלכם, או בחברה קיימת.תוכנית עסקית נכתבת ברוב המקרים בפורמט מסוים אולם רצוי להכניס אליה את ההתאמה למציאות ספציפית, הגיון בריא ואף יצירתיות.השלבים בהכנת תוכנית עסקית מתחילים מגיבוש הרעיון העסקי, החזון, ההגדרות העסקיות למימוש החזון, הגדרה של מהות העסק כולל קהל היעד שלו, גיבוש של יעדים ומטרות וכן, גיבוש הרעיון השיווקי. בהמשך יתחיל איסוף המידע העסקי שכולל איסוף מידע ממקורות שונים ומיפוי שלו. לאחר מכן תתגבש האסטרטגיה העסקית, ינוסחו היעדים, תיקבע האסטרטגיה להשגת המטרות וקביעת יעדים. בסוף תגובש כל התוכנית ותועלה על הכתב. אורכה של תוכנית עסקית הוא כעשרים עמודים. מתוסף אליה תקציר מנהלים בן כעמוד עד שניים ואפשר גם להוסיף נספחים שונים לחיזוק או המחשת הנושאים שיוצגו בתוכנית.
 

על ההדגשים

הדגשים חשובים בתוכנית העסקית יהיו:
  • תקציר מנהלים- עמוד או שניים שיפרטו את עיקרי התוכנית וכתובים באופן שיווקי וסוחף
  • תיאור העסק- מה מתוכנן להיות בו, אילו מוצרים וכדומה.
  • תיאור ופירוט המוצר, הטכנולוגיה או השירות המוצעים בעסק.
  • ניתוח שוק: מתחרים, איזו מערכת שיווקית אתם מציעים.
  • מבנה העסק, חברה או ארגון. התיאור יכלול פירוט של הצוות הניהולי.
  • כיצד יפעל העסק: פירוט תהליכי הפיתוח, המחקר, הייצור וכוח האדם הנדרש לכך.
  • מודל העסק והאסטרטגיות שלו.
  • ניתוח כלכלי מפורט הכולל א מצב המשק, תנודות בו וכולל גם ניתוח סיכונים.
  • סיכום ההצעה ופרטיה
חשוב מאד לכתוב תוכנית עניינית שמתמקדת בנושאים האקוטיים ביותר להצלחת המיזם.מומלץ לכתוב בענייניות, בתמציתיות ויחד עם זאת לא להשמיט סעיפים חשובים שישפיעו על ההחלטות. חשוב מאד להשתמש במידע עדכני ומדויק. אם יש צורך בנתונים פיננסיים, רצוי להיעזר באיש מקצוע בעל נסיון והבנה כלכלית רחבה שיספק נתונים אלו.דגש חשוב מאד הוא לציין את החוזקות והיתרונות של המיזם וליתרונות התחרותיים שלו.כמו כן מומלץ שלא להשתמש במונחים שהם מקצועיים מדי, לא ברורים ומעייפים לקריאה. יחד עם זאת, חשוב גם שלא להשתמש בשפה דלה וארכאית. גם לבנה המסמך יש חשיבות רבה, שיהיה מסודר, בעל מראה אסתטי, נוח ונעים לקריאה, כולל ספרור העמודים כדי שאפשר יהיה לעבור לסעיפים שונים בקלות.
 

כל הדרך להצלחה

חשוב לזכור כי תוכנית עסקית היא מסמך שאם הוא כתוב באופן נכון, מפורט ומקיף, הוא ישמש גם את בעלי החברה או היזמים עצמם להמשך ההתנהלות. הם יוכלו בהמשך הדרך לבחון את המסמך, לבחון את סימני הדרך, המטרות והיעדים, את האסטרטגיות ודרכי הפעולה ולבדוק אם אכן עמדו ביעדים אלו, היכן יש מקום לשיפור והיכן התנהלו הדברים כצפוי. התוכנית העסקית היא הפלטפורמה לתכנון הניהולי, השיווקי, האסטרטגי, והתפעולי של העסק שלכם.
שתף תוכן:
  • googleplus
  • linkedin
  • rss
  • mail